TopHockeyKrant | voorjaar 2020

De ontstaansgeschiedenis van Sportverlichting.com is niet bepaald alledaags te noemen. Toen Martin Bolderman als bestuurslid van Tennisvereniging de Boerehofstee in Wilp geconfronteerd werd met de gepeperde tarieven van de oude gasontladingslampen, ontdekte hij een gat in de markt en nam hij het hele proces in eigen hand. “Bij de club hadden we te maken met een ledenterugloop. Toen ik met de penningmeester de energierekening aan het inventariseren was, bleek de huidige verlichting een behoorlijke kostenpost. Ledverlichting was destijds nog vrij nieuw, maar beduidend voordeliger. In heel Nederland hield zich echter slechts een handjevol installateurs bezig met het installeren ervan. Van die bedrijven wilden er slechts twee een offerte doen. Ik ben toen zelf maar led-fabrikanten gaan bellen en heb een businesscasus voor de club gemaakt. Op mijn presentatie op de algemene ledenvergadering reageerde iedereen heel enthousiast. Dat idee is uitgemond in het bedrijf wat er nu staat.” LED-LICHT BIJ EIGEN TENNISCLUB ALS LEIDRAAD Hoewel de onderneming geldt als een betrekkelijk jonge bespeler van de markt, is de expertise van Sportverlichting.com ondertussen al wijd en zijd bekend. “In Nederland zijn we inmiddels actief in alle twaalf provincies. Alle clubs die led-verlichting willen, weten ons te vinden. Ook zijn we de grens al over. We zijn al in België bezig en hebben serieuze opties lopen in Portugal, Dubai en Maleisië. Ons concept is wereldwijd uit te rollen. In het buitenland wordt al gekeken naar hoe wij het hier doen”, constateert een tevreden directeur dat zijn bedrijf in relatief korte tijd een goede naam heeft opgebouwd. “Bij ons ligt de focus voor 100 procent op sport. Iedereen die bij ons werkt, heeft affiniteit met sport. Onze medewerkers zijn ook niet te beroerd om ’s avonds bij clubs langs te gaan om tekst en uitleg te geven op bestuursvergaderingen en algemene ledenvergaderingen”, wijst Bolderman erop dat zijn medewerkers altijd met raad en daad voor bestuurders en leden klaar staan met betrekking tot de aanleg van nieuwe led-verlichting. Voetbal-, tennis- en hockeycomplexen worden in de regel het meest verlicht, al laat Sportverlichting.com beoefenaars van andere sporten evenmin in het donker staan. Zowel outdoor als indoor draagt Sportverlichting.com een steentje bij aan dat de bal in de gewenste richting rolt. Bij hockeyverenigingen vergt de realisatie van een nieuwe lichtinstallatie vaak een intensieve aanpak, licht Martin Bolderman toe. “Nederland telt ongeveer 3000 voetbalverenigingen, 1700 tennisclubs en 300 hockeyclubs. Elke sport vraagt om een ander soort benadering. Hockeyclubs zijn er misschien relatief weinig, de meesten zijn wel vrij groot. Vanwege de grootte van de clubs gaat het meestal om forse investeringen. Dan praten we over serieus geld. Het beslissingstraject bij een hockeyclub duurt daarom vaak iets langer dan bij voetbal- of tennisclubs.” De resultaten zijn er dan ook naar, wijst de eigenaar van het bedrijf aan de hand van een project in Huizen op de voordelen en besparingen voor clubs. Sinds Sportverlichting.com het terrein van Huizer Hockey Club onder handen nam, bespaart de hockeyclub in kwestie op jaarbasis een bedrag van 7500 euro. “De vier velden van de Huizer HC hadden eerst 60 gasontladingslampen. Die lampen verbruikten 2200 Watt per stuk. Door ze te vervangen door 48 stuks led-armaturen bespaart de club minimaal 50 procent op de energiekosten. Met bovendien méér lichtopbrengst dan in de oude situatie. Voor de Huizer HC hebben wij zodoende een goede balans gevonden tussen besparen én het upgraden van het spelcomfort. Daarnaast hebben we voor de club ook nog eens zowel landelijke áls gemeentelijke subsidies aangevraagd en gekregen.” Met dienstverlening op maat en het stroomlijnen van processen wil Sportverlichting.com zich onderscheiden, benadrukt Bolderman. “Wij hadden onlangs het stadion van FC Dordrecht in de led gezet. Toen TOP Oss in Dordrecht moest voetballen, waren zij nieuwsgierig naar wie dat had gedaan. Vervolgens belden zij ons. Uit de zes offertes die zij hadden aangevraagd, kozen ze voor ons. Mede omdat wij meedenken en binnen 24 uur antwoord gaven op de vragen die zij hadden. Wij kijken altijd hoe wij wat extra’s kunnen doen.” Helder in zicht 15

RkJQdWJsaXNoZXIy ODM1NjU=