TopHockeyKrant | voorjaar 2020

BANK HELPT BIJ INHAALSLAG MEER KANSEN VOOR VROUWEN ABN AMRO & inclusiviteit Iconen Kim Lammers en Jorrit Croon ambassadeurs voor grotere rol vrouwen in hockey Als één van de voornaamste hockeysponsors maakt ABN AMRO zich sterk voor een grotere rol voor vrouwengelijkheid in de sport. ,,Hockey heet een vrouwensport te zijn, maar wordt geleid door mannen,’’ geeft sponsormanager Marco Moers aan. De bank schuift iconen Kim Lammers en Jorrit Croon naar voren voor het mede mogelijk maken van een inhaalslag. ,,Persoonlijk merk ik niet zo veel van een gebrek aan inclusiviteit,’’ start Kim Lammers, ,,maar het valt natuurlijk niet te ontkennen dat er verschillen zijn, dat er mensen en zelfs groepen van mensen worden uitgesloten. Ook binnen de sport moeten we hard blijven werken aan gelijkheid voor jongens en meisjes en voor mannen en vrouwen.’’ ..Kijk om je heen, op de hockeyvelden: vooral veel mannen in besturen bij de clubs en ook bij de bond,’’ geeft Jorrit Croon aan. ,,Anno 2020 zou dat verschil er niet mogen zijn. Natuurlijk moet je kijken naar de beste invulling van functies, maar er moet wel sprake zijn van gelijke kansen voor iedereen.’’ Tijd voor een inhaalslag, stelt Croon. ,,Meer inclusiviteit komt niet vanzelf,’’ weet hij. ,,Het gaat om de bewustwording van gelijke kansen voor iedereen. Door meer aandacht aan het onderwerp te geven gaat er, hopelijk, meer over worden gesproken. Ik realiseer me ook wel dat het allemaal niet in één keer is geregeld.’’ INZET ,,Het is goed om te zien dat ABN AMRO inzet op inclusiviteit,’’ vervolgt Lammers. ,,Dat zien we onder meer bij het vrouwenvoetbal van Ajax en bij de EHL, waaraan ook het Europa Cuptoernooi voor de vrouwen is toegevoegd.’’ ,,Het is mooi dat ABN AMRO op dit onderwerp zwaar inzet,’’ vult Croon aan. ,,Het is ook zeker niet de bedoeling dat het een nieuwe feministische beweging wordt. In deze discussie is er ook nadrukkelijk een rol voor mannen.’’ Lammers: ,,Ik heb me de afgelopen jaren ingezet voor het aan het werk helpen van sporters. Zij hebben, in vergelijking tot andere mensen die aan de slag willen, een andere achtergrond. Dat levert op de arbeidsmarkt een andersoortig profiel op en dat blijkt lastig, terwijl sporters juist extra kwaliteiten meebrengen, zoals discipline en doorzettingsvermogen.’’ ,,Als coach streef ik ook altijd naar een inclusieve staf, een diverse staf met mannen én vrouwen die complementair zijn aan elkaar,’’ zegt Kim Lammers. ,,Natuurlijk gaat het om kwaliteiten en competenties, maar ik zorg wel voor gelijke kansen voor iedereen.’’ ,,Het is een nieuw project van ABN AMRO,’’ vertelt Jorrit Croon. ,,Ik wil mijn steentje bijdragen door onder meer een voorbeeld te zijn en over het onderwerp vertellen.’’ ABN AMRO vindt duurzaamheid belangrijk, voor zichzelf én voor haar klanten. Als onderdeel van deze strategie ijvert de bank ook voor diversiteit en inclusiviteit. In de hockeysport wordt dit vertaald in programma’s als hulp aan verenigingen bij het verduurzamen: ‘De club van morgen’, de maatschappelijke rol vanuit de ABN AMRO Foundation: het ontwikkelen van G-hockey activiteiten, een hockey experience voor kinderen in achterstandsituaties en een programma voor een grotere rol voor vrouwen in de sport door gelijke kansen vertaald in ‘de inhaalslag’. De bank volgt daarmee ook de koers van de Europese hockeyfederatie EHF waar voorzitter Marijke Fleuren zich ook mede hard maakt voor de Equally Amazing- aanpak. ,,Samen hebben we er voor gezorgd dat er nu ook een EHL voor vrouwen is en we werken aan extra ondersteuning zoals een carrièrenetwerk voor vrouwen naast hun sport,’’ geeft sponsormanager Marco Moers aan. Ook de thema’s buiten het veld zoals goede verdeling man/vrouw in bestuurlijke functies en verdeling onder trainers zijn onderdelen die onze aandacht hebben en passen bij de diversity & inclusion invulling van ABN AMRO. ONDERDEEL VAN STRATEGIE ADVERTORIAL 9

RkJQdWJsaXNoZXIy ODM1NjU=